
Jeg holder for tiden på å skrive en artikkel om billedkunstneren Eivind Lentz, som jobber med ulike prosjekt som kan bevisstgjøre oss på bildenes rolle i vår visuelle kultur. Lentz jobber også inn mot skolen i forsøk på å utvide elevens eget blikk på sitt nærmiljø i perspektiv av fotografiet. I regi av Den kulturelle skolesekken har han designet fotoprosjektet Se meg for ungdomskoleelever i særlig åttende og niende klasse. Han holder fotoworkshops som varer over en hel dag, hvor han problematiserer fotografiets etiske grenser, forholdet mellom privat og offentlig sfære, og ny teknologi. Workshoppen avsluttes med at elevene selv skaper sitt eget selvportrett. De får fire fotooppgaver som de må ta med mobiltelefonkamera; interesse, mat, hjem og selvportrett.
Hverdagserfaringene våre blir stadig mer medierte. Vi kommuniserer, informerer og underholdes via ulike medier som TV, avis, film, reklame, sms, MMS, dataspill og Internettbaserte medier. Gjennom Web 2.0 og de såkalte sosiale mediene, deltar vi selv mer aktivt for å skape underholdning og dele våre erfaringer med andre. Gjennom populærteknologier som mobiltelefonen og kompaktkamera, dokumenterer vi hverdagen vår og deler denne med venner og familie. De fleste av disse mediene er i stor grad bildebaserte, og det tidligere så tekstbaserte mediet avisa bruker også i økende grad bilder i sin nyhetsformidling. I tillegg blir bildeteknologien brukt til andre formål enn å kommunisere og informere. Våre private gjøremål i det offentlige rommet fanges opp av et økende antall overvåkningskamera. Vi lever altså i en bildekultur som blir mer og mer kompleks, men i hvilken grad øves vi opp i å forstå og bearbeide og bruke disse visuelle erfaringene? Hvilken kontroll har vi på bruken av egne bilder, og på når og hvor vi blir filmet?
Hele artikkelen kan du lese i neste TILT, som kommer ut i desember.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar