22. august 2008

Litt om tverrfagligheten i studiet

Vi skal hele tiden arbeide tverrfaglig innenfor tre fagfelt - estetikken, fagdidaktikken og vitenskapsteorien. Disse skal igjen integreres i arbeidet med fire ulike emner. Arbeidet med samtidskunstens grunnlagsproblem, fagdidaktikkens grunnlagsproblem og forskningsprosessens grunnlagsproblem, skal hjelpe oss til å arbeide frem en praktisk-teoretisk masteroppgave.

Foreløpig er det litt vanskelig å se hvordan vi skal jobbe med dette, men jeg regner med at det blir litt tydeligere når vi kommer i gang med forelesningene og det praktiske arbeidet knyttet til disse. Jeg synes det høres veldig bra ut at vi skal jobbe mye praktisk underveis i tilknytning til de gjennomgangene vi har. Jeg liker denne vekselvirkningen mellom teori og praksis. Teorien vil forhåpentligvis oppleves mye mer levende, for vi kan tidlig undersøke hvordan teorien kan anvendes praktisk og omvendt...

Kjetil Røed skriver i en kritikk av Anders Johansens Nonfiction: "Problemet med teori er ofte at det skilles for skarpt fra praksis. Svært mange glemmer at det meste man foretar seg er basert på teoretiske konstruksjoner. Enhver kommunikasjon for eksempel, er basert på tegn av sosial karakter som må læres og som finner sted innenfor en teori om hva kommunikasjon er. Det samme gjelder praksis: det finnes ingen fullstendig uteoretisk adferd. Til og med et toalettbesøk forutsetter en teori om hva et toalett er."

Hovedområdet estetikk, med fokus på samtidskunst, skal ifølge foreleser plassere seg i mellomrommet mellom filosofisk estetikk og kunstteori, hva nå det kan være? Særlig fokus kommer vi visst til å ha på kunst som relaterer seg til sted og situasjon. I like:)

Noe jeg liker godt, er at hovedområdet fagdidaktikk vil bevege seg utenfor det fagdidaktiske feltet skolen, mot et videre formidlingsfelt. Det kan sikkert være mye. Jeg ser for meg ulike typer målgrupper. Museumsbesøkere innenfor kunstformidlingsfeltet er en gruppe. Formidling opp mot politikere og andre maktpersoner som må iverksette tiltak og prosjekt som krever kunnskap om kunst og håndverk kan være en annen. Jeg liker også at vi skal arbeide med pedagogiske overbyggende teorier innenfor pedagogisk filosofi.

Det siste hovedområdet, vitenskapsteori og forskningsmetode, skal hjelpe oss å gi faglige begrunnelser på kunstfaglig praksis. Dette virker som en morsom måte å lære vitenskapsteori på. Forstå ideene bak kunsten via ulike vitenskaplige metoder. Det oppleves akkurat nå litt uhåndgripelig, men dagens forelesning gjorde det litt tydeligere. Skal skrive et eget innlegg om det nå snart.

Ingen kommentarer: