1. Monumentet av Kong Carl Johan gjort av Brynjulf Bergslien i 1875. Han fikk visst oppdaget etter en krangel. Ikke overraskende når det gjelder monumentale verk som skal reises i det offentlige rommet. Han sitter selvfølgelig til hest. Hesten knytter ham til den makta, krafta og maskuliniteten slik som den norske historien vil vi skal huske ham.
2. Marcus Aurelius 160 e.kr. Bilde av kopien som står utenfor Rådhuset i Roma.
3. Antonio Maceo Monumentet som står i Santiago de Cuba, reist i 1991. Interessant bevegelse av et stiluttrykk som på sokkelen ligner en stalinistisk sosialistisk konstruksjon, og hvor dette beveger seg over i en klassisk monumentalistisk stil. Når jeg så statuen, tenkte jeg også at noen barn kanskje får assosiasjoner til animasjonsfilm og noe lignende Transformers...
Etter å ha sett på disse sokkelbundne mennene til hest, så ble det ekstra komisk å tenke på maleriet av Tony Sopranos der han STÅR VED SIDEN AV og holder hesten Pie-O-My i stroppene.

4. Arnhold Haukelands nonfigurative monument reist i 1961. Vi har visst færre slike nonfigurative skulpturer i Norge enn i andre land. Her til lands har vi visst mer sans for dyr i bronse. Hehe, jeg er visst selv i slekt med en av de norske kunstnerne som lager mange slike dyr.
5. Isamu Noguchi, Red Cube 1968 New York. Eksempel på hvordan rommet understrekes av skulpturen, men hvor den er uavhenging av arkitekturen rundt.
6. Henry Moore. Large Arch Colombus. Indiana, 1971. En lik plassert i Oslo på Huk, 1961. Laget ikke skulpturen til et spesielt sted. Ide og verk kom før plassering.
7. Richard Serra, Tilted Arc, 1981. Rettsaken ble lang mellom Serra og selskapet som hadde satt opp dette steds-spesifikke verket. Til slutt ble det fjernet på slutten av 80-tallet. Andre typer offentlig kunst var på vei til å overta for det stedspesifikke som forsøkte å utfordre plassen.
8. George Rickey, Drei rotierende Quadrate. Kinetisk skulptur. => formidlingsprosjekt.
9. Land art (earth art). Har påvirket offentlig kunst mye. Fra 1968 /69. Knyttet til økologisk bevissthet og institusjonskritikk. Landart ble en måte å unndra seg hele systemet på. Spinal Jetty, 1970, Robert Smithson. Video. Rituelt. Form som finnes i naturen.
10. Richard Long. Vandringer. Walking in sircles in mist. Scotland 1986. Konseptuell Land Art.
11. Cristo and Jeanne Claude. Deres første arbeid var knyttet til Land-Art. Wrapped Reichtag. Finansierer all sin kunst på forhånd gjennom salg av tegninger. Og alle som jobber for dem får betalt.
12. Sanja Ivekovic. Poppy Field. Stedsspesifikt verk på Documenta 12, 2007. Valmue-enger på torget. Visstnok det nest-største torget i Tyskland. Dannet mønster av stier som menneskene kunne gå gjennom. Valmuen er symbol for falne på slagmarken, og har samtidig forbindelser til opiumsdyrking og kvinneindustri. Eksempel på offentlig kunst som ikke er bestandig. Minnene, bildene og historiene rundt verket er det som er igjen.
13. James Turrel. Roden Crater.
14. Nancy Holt. Dark Star. Integrert varig utstilling. Utg.punkt i lokal historie
Utover på 80 tallet går den offentlige kunsten mot det funksjonelle, særlig i USA. Kunsten skal være brukbar.
15. Scott Burton.1981. Eksempel på Integrert utsmykning.
16. Løvås og Wagle, Utsmykning på Operaen. Annen type integrert kunst. Trekker dataalderen inn i veven.
17. Beuys. Sosial skulptur. How to explain paintings to a dead hare. Menneskene som handlet / samhandlet var en del av verket. 700 eichen. Samhandling med et økologisk perspektiv.
18. Thomas Hirschorn, Bataille Monument, Documenta 11. Community Art. De sosiale forholdene mer enn de fysiske i sentrum.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar