10. september 2008

Dette blir en kort oppsummeringsrapport over siste forelesning om fagdidaktikk og feltforståelse. Det var enn introforelesning over fagfeltet, hvor særlig kunst og håndverkets plass i skolen og samfunnet ble problematisert. Feltet er temmelig nytt i vitenskapelige sammenhenger. Vi ble introdusert for sentrale begrep og problemstillinger som kan hjelpe oss å forstå fagfeltet, og til å artikulere fagets relevans ovenfor samfunn og skole og oss selv.

Den faglige debatten kan føres på ulike nivåer. Fagfeltet kan plasseres innenfor vitenskapsfaget, studiefaget eller skolefaget.

Noen perspektiv på didaktikken
:
- Comenius (Didactica Magna, 1657)
- Dewey (learning by doing and undergoing) Læring gjennom handling, men refleksjonen også avgjørende. Reformpedagog. Utdanning for demokrati og endring
- Freire: De undertryktes pedagogikk. Kunnskap for å kunne delta i ett demokrati. Kritisk frigjørende pedagogikk som bygger på samfunnsteori.
- Vs Rousseaus romantiske syn på utdanning.
- Klafki: (1983) (Germansk trad)
- material dannelse (kultur og samfunnsliv)
- formal dannelse (dømmekraft og viljestyrke)
- kategorial dannelse (samspill mellom det materielle og det formale)

Og noen fagdidaktiktiske spørsmål å stille seg?
Hvem skal lære?
Hva skal en lære?
Med hva skal en lære?
Hvor skal en være for å lære?
Hvordan skal en lære?
Gjennom hva?
Hvorfor skal en lære?

Ingen kommentarer: