




Rosalind Krauss
Kritiker, kunsthistoriker, med sterk innflytelse. Dannet October, og det var også i October hvor diskusjonen om relasjonell estetikk startet. Utvidet kunstkritikken ved å ta inn teoritradisjoner fra andre områder, og navn som M. Merleau-Ponty, Saussure, Lyotard, Derrida, Bataille, Barthes, Hal Foster m.fl. Krauss har selv en psykoanalytisk lacansk tilnærming i sine kritikker.
Minimalisme
- reduksjon av form og virkemidler
- geometriske former
- industrielle materialer
- repetisjon
Eksempler vist på forelesning:
- Carl Andre 1935. Equivalent VIII 1966. Ferdigprodusert.
- Ad Reinhardt Abstract Painting no. 5 1962 1524 * 1524 cm
- Donald Judd Untitled 1968. Kunst 4
- Sol LeWitt Isometric Projection nr. 13 1981. Fjerner seg fra det mediespesifikke og nærmer seg det konseptuelle. Lagde flere instruksjoner. Eks. instruksjoner på veggmaleri. Isometri: bretter ut formene i stedet for sentralperspektivet.
- Sol LeWitt Open Geometric Sculpture 2-2-1-1 1991
- Mies van der Rohe Paviljongen
- John Cage 1912-92 4 ´33´´ 1952
Joseph Kosuth
Art and Language group” ”Conceptual Art and Conceptual Aspects 1970: Kunst er ideer, og kan bli skrevet, publisert, utført eller bare tenkt. Først brukt at Henry Flint i Fluxus publikasjon.
- Kosuth: art as idea: Nothing 1968
- Kosuth: One and three chairs 1965 Se Kunst i skolen om konseptkunst!
Lyotard
La condition Postmoderne 1979. Han som brukte begrepet første gang. Sammenbrudd i de store fortellingene. Det sublime – representerte ett brudd i øyeblikket.
Moderne - Postmoderne
Mediespesifikk - Cross-Media
Kunst for kunstens skyld- Kritikk
Avantgarde - Populærkultur
Autentisitet - Ironi, humor, Stilblanding
Maleri, skulptur - Installasjon, performance
Avante-garde: problemer med å møte folks smak.
Thomas Kuhn:
The structure of Scientific Revolution 1962. Om paradigmeskifte. Series of peaceful interlude punctuated by intellectuals violent revolutions…… agents of change
- Julian Schnabel: Untitled 1991 Los Patos del Buen Retiro. Typisk POMO 80 tallet
Gesso – betegnelse for gradering. 455 * 457 cm.
baselitz. Ny-ekspresjonisme.
Pierre Bourdieu
Distinksjonen: en sosiologisk kritikk av dømmekraften. 1979.
Økonomisk system av kulturelle goder. Smak som markør for klasse. Det renes estetikk – det rene blikket (det innforståtte velutdannede blikket). Kulturell kapital. Interessant utfra et kulturformidlingsperspektiv. Thomas Hirschhorn: Bataille monument. Kan knyttes til Bordieu. (Kunsten må ikke bli dårlig sosialarbeider) (Kunsten kan bruke teorien som den vil.)
Diskurs-begrepet
systems of thoughts composed of ideas, attitudes, courses of action, beliefs and practises that systematically construct the subjects and the worlds of which they speak.” Foucault: relaterer diskursbegrepet til makt.
Arthur Danto
The end of art – den store kunsthistorien om vesten. Slekt med Lyotards tanker om sammenbruddet i den store fortellingen.
Hal Foster:
To versjoner av det postmoderne.
- som reaksjon (ny-ekspresjonistisk maleri – ett slags tilbakeblikk.)
- som motstand (kritisk politisk)
Etter det postmoderne
”Trauma discourse” is one of the major preoccupations of Fosters ”avante-garde at the en of the century” The second is an ”ethnographic turn” in contemporary art and criticism. The return of the real.
Interessen flyttes mot tilskueren.
Charles Harrison
Art Forum 1996.
Ever-expanding field of reference.
- the contextual
- the interdisiplinary (over det formelle og det mediumspesifikke)
… not like the greenbergian exercise of taste.
Sentrale tema i dag
- globalisering
- utvikling av kommunikasjonsteknologi
- klimakrise
Der lauf der dinge . The way things go. Peter Fischli & David Weiss
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar